Sotahistoriallinen enduro- ja mönkijäsafari Lapissa, Sallassa
Sallassa ajamme talvisodan taistelujen tarinaa läpi joko kahden tai kolmen päivän safareilla. Safarille voi osallistua vähintään A2-ajokortin omaava, enduroa tai adventurea harrastava sekä myös kokenut matkamoottoripyörätaustainenkin kuljettaja. Mönkijällä osallistuvalta reitti ei vaadi pitkää ajokokemusta. Riittää kunhan sinulla on kilvellinen mökijä ja ajokorttisi mahdollistaa mönkijällä ajamisen.
Reitistä noin 80% on maastoautolla ajettavaa hiekkatietä, noin 10% asfalttipäällysteistä tietä ja noin 10% mönkijäpolkua, Sallan junaradan pohjaa, sähkölinjan pohjaa tai vastaavaa muutamine joen tai ojanylityksineen. Safarin alussa opetamme tarvittaessa perusteet helpossa maastossa ajamiseen ja oppaat auttavat ojien ylityksissä. Vuokrapyörinä on neljä A2-kortilla ajettavaa pyörää: 2kpl Honda CRF300L kevyttä katuenduroa, 1kpl KTM EXC-F 250 ja 1kpl KTM 150 EXC. Yhdelle safarille voimme ottaa yhteensä kahdeksan osallistujaa, jolloin neljä ajaa omilla pyörillään.
Ajopäivien luonne
Päivät ovat noin 10-tuntisia ja ajoa tulee noin 180 km päivässä. Aika-ajoin pysähdymme talvisodan aikaisille taistelupaikoille ja muistomerkeille tarkastelemaan Suomen ”katkaisun” tehtäväkseen saaneen Neuvostoliiton 9. armeijaan kuuluneen 122. Divisioonan sekä suomalaisten joukkojen taistelujen kulkua. Näillä pakoilla tavataan myös huoltoautomme, nautitaan evästä, tankataan pyörät ja tarvittaessa voi vaihtaa vaatetustaan.
1. päivä alkaa Sallatuntureilta infolla, alueen sotahistorian yleiskatsauksella, lyhyellä koulutuksella, lounaalla ja Sallatunturin päälle ajamisella. Siitä lähdetään pikkuteitä, Sallan radan pohjaa ja polkuja Kemijärven suuntaan Mäntyvaaraan asti, josta siirrytään majapaikkaan. Pysähdymme kolmella taistelupaikalla ja tarkastelemme niissä käytyjä taisteluja.
2. päivänä lähdemme majapaikasta pikkuteitä pitkin Pelkosenniemelle, jossa käytiin alueen ratkaisutaisteluja. Lounastamme huoltoasemalla ja ajamme soiden osin peittämää vanhaa tiepohjaa ja hiekkateitä pitkin Savukoskelle Salpalinjan pohjoisimmalle linnoitteelle ja sieltä hiekkateitä pitkin joen ylityksen kera takaisin majoitukseen tai tarvittaessa lentokenttäbussille.
Jos ajat kolmipäiväisen safarin, niin suuntaamme majoituksesta takaisin Savukosken suuntaan ja kunnioitamme talvisodan erämaakoukkauksia omalla vastaavalla koukkauksella pienen suo-osuuden ja ojanylityksen kera ja tiestöä pitkin Sallan raja-aseman vierestä paluu majoitukseen tai lentokenttäbussille.

Majoittuminen ja huolto
Safarin hintaan sisältyy kenttävuodemajoitus sotahistoriaankin liittyvässä 1940-luvun askeettisessa (ulkohuussi, sauna, kantovesi, agregaatti) hirsirakenteisessa talossa, joka tehtiin vanhan Sallan evakoille. Muihin majoitusvaihtoehtoihin voit tutustua Majoitus- ja järjestelyasiat -sivulla sekä viimeisen sivun linkeistä. Hinnastosivulla voit tutustua tarkempaan hinnoitteluun esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, että osallistut omalla pyörällä.
Safarille voit tulla vaikka lentämällä Kuusamon kentälle ja siitä lentokenttäbussilla Sallatuntureille, omalla pyörälläsi ajamalla tai kuljettamalla pyöräsi autollasi alueelle. Tarvittaessa kuljetamme pyöräsi ja ajovarusteesi Etelä-Suomesta tai matkalta 5-tien varrelta Sallaan ja takaisin. Kysy myös mönkijän kuljetusmahdollisuutta.
Tutustu käytännönjärjestelyihin täällä.